måndag 23 februari 2009

"Snygg" = jobb?

"Utseendet spelar roll vid rekrytering, visar ny forskning. Även om få vågar säga det rakt ut så är ett snyggt yttre en faktor att räkna med i ett anställningar."

Ja... ett representativt yttre kan jag köpa om man efterfrågar. Också lite grann beroende på VAD man arbetar med. Eller så har det att göra med mina fördomar. Att gå upp i luckan på banken för att göra mina bankärenden skulle jag nog göra med darrigare ben om jag möttes av en KISS-sminkad, totalpiercad 2 meter lång jätte.
Men jag har inga problem med om den som hjälper mig är klädd i blåa jeans eller inte har kavaj på sig. Men det säger kanske bara mer om mig än om ovan artikel?

De skriver däremot att "Utseende – vad är det? Enligt National-encyklopedins koncisa uttydning av begreppet handlar det om det syn-intryck ett föremåls eller en persons fysiska uppenbarelse gör. " Synintryck. Ja, det var väl det jag talade om ovan. Men VEM är det som bestämmer vad som är snyggt? Eller vad som ger ett positivt synintryck? Är det om personen i fråga är smal, smal, smal? Normal, överviktig eller fet?

Inga kommentarer: