onsdag 4 februari 2009

"Släng vågen, tjejer!"

"Släng vågen, tjejer" säger Hanna Fridén (eller den som satte rubriken, i alla fall)
Våga Vägra Vågen säger jag.

Tänk vad man har tid att inte tänka på allt detta när man ligger sjuk. Jag tänkte blogga om denna artikeln redan när jag läste den, men så körde det ihop sig på jobbet, och sen blev jag sjuk. Så kan det gå. Men det SISTA jag tänkte på när jag var sjuk var 1) hur jag såg ut 2) hur stora jag är över lår/rumpa/mage 3) hur mycket jag väger.

Nu talar vi om att vara sjuk i feber, snuvighet och host och hack. Inget annat än det. Men de där sakerna känns inte ett dugg viktiga när det känns som om huvudet ska explodera, näsan vägrar sluta rinna och... ja, ni vet själva hur det är. Jag besparar detaljerna.


För att återgå till artikeln:
"Bloggaren Hanna Fridén är oroad över att vikthetsen ökar på nätet. Att kända bloggare blir smalare och idealiserar - Smal, smalare – lyckligast? Bantningsbråket mellan bloggdrottningarna Isabella Löwengrip, Carolina Gynning och Katrin Zytomierska har satt vikthetsen på nätet i fokus. – Det rör sig om svälttips till tjejer som är helt normala, säger bloggaren Hanna Fridén, 21."
Är det någon som helt undgick den debatten som rasade "överallt" när detta var på tapeten som mest för någon vecka sedan? Jag hände aldrig med i hur det gick mot slutet, och sen verkar det bara ha dött ut.

Men jag välkomnar debatten. Debatten behövs. Idealet behöver debatteras lite mer, ifrågasättas lite mer och framför allt - visas lite fler alternativ.

Inga kommentarer: