torsdag 5 februari 2009

Basic Mat Kunskap

Hm - jag botaniserar i "tråkiga böcker" så som
* Att föda barn * Ett barn blir till * Att vara gravid * Att bli pappa * Att bli mamma * Mitt första år som mamma * Stora Barnboken * Barnens ABC * Att amma *
- jag antar att jag är en helt normal kvinna som befinner mig mitt i en graviditet. Nyfikenheten. Kunskapstörsten.

Men jag kan rekommendera böcker om Näring och Mat för barn. Jag snubblade över en bok från Vi Föräldrar "Mat & Näring", som tar upp allt från amning till barns näringsbehov. Och lite reflektioner hela tiden.
Boken nämner fantastiska saker som _ BANNLYS TAL OM BANTNING VID MATBORDET KRING SMÅ BARN _ barn gör inte som vi säger, utan som vi gör. Bara för att "du" behöver skära ner på något behöver du faktiskt inte lära ditt barn sådant.
De har sina behov. Du har dina. Barn måste få lära sig att mat är en glädje och något nödvändigt.

Den här boken fick MIG i alla fall att se på mat på ytterligare ett sätt.
Är ni intresserade. Försök läsa lite sånt. Kan vara nyttigt att få nya perspektiv på det man "trodde att man visste."

Inga kommentarer: