lördag 7 februari 2009

Kronprinsessan Viktoria och mode

Jag är själv inte så insatt i vad som händer i modebranschen (har aldrig blivit en intresse för mig helt enkelt) men nu har jag läst lite artiklar kring vår kronprinsessa Viktoria och lite skriverier där.
Som jag har tolkat det, och för de som inte vet det: Kronprinsessan är i London för att skapa intresse kring svenska kläder och designers, lagom till Londons modevecka senare i februari, samt ge PR till utställningen ”Swedish fashion – exploring a new identity” som pågår på London fashion and textile museum fram till den 17 maj.

Detta säger inte mig så mycket, men jag snubblade över en artikel i Expressen som däremot fick mig att lyfta på ögonbrynen och ge vår kunglighet en klar tumme upp och liten ovation från mitt inre :-)

"I en stor intervju med Kvällsposten berättar Victoria nu om sitt modeintresse och ilskan över designers som använder sjukligt smala modeller. - Jag förstår inte att det ska vara positiv reklam för ett plagg när man ser att de som bär plaggen på en catwalk mår alldeles tydligt uruselt, säger kronprinsessan."

"Jag antar att kronprinsessan tycker att det är viktigt att man också använder rätt typ av modeller när man gör reklam för plaggen, att det är sunda kroppar...- Ja. Det tycker jag är lite jobbigt att se när modellerna mår dåligt. - Framför allt, jag förstår inte att det ska vara någon positiv reklam för ett plagg när man ser att de som bär plaggen på en catwalk mår alldeles tydligt uruselt. - För mig skulle den optimala reklamen vara att man ser att de som har på sig plaggen också mår bra."

Go kronprinsessan, go! Äntligen! Trodde aldrig att kungahuset skulle uttala sig, även om Viktoria själv lidit av ätstörningar och fått uppleva det störda i att ena stunden bli HYLLAD av media för att hon gick ner i vikt, för att i nästa stund ha media som förfasar sig över samma sak..... Det är inte lätt.

/Marianne

Inga kommentarer: