fredag 23 januari 2009

Thinner is the winner?

Detta har jag helt missat. Jag har inte läst vad hon skrivit innan. Jag känner igen namnet och har sett ansikte, namn och text i andra sammanhang.
Av en slump läser jag ett helt inlägg. "Smalast när hon vinner dör", en rubrik som får mig att ryyyyyysa. Jag känner till slagorden: All you need is water" och "thinner is the winner".

Annika Marklunds krönika träffar mig i magen. Ett citat:
"Nätet är fullt av så kallade ”pro-ana”-sajter, där medlemmarna – oftast unga flickor – lägger upp bilder av utmärglade kroppar, utbyter vansinnigt ohälsosamma bantningstips och stöttar varandra i kampen mot kilon som bara existerar i deras egna huvuden. De sjukas svar på Viktklubb.se.
Man förfasas över dessa sajter. Talar om att förbjuda dem, kallar dem livsfarliga. Vad flickorna som besöker sajterna tycker vet ingen. Eftersom ingen bryr sig om att fråga.
"

De sjukas svar på Viktklubb.se. Att gå med i viktklubbar, räkna kalorier, mäta sig, väga sig, tvinga sig, unna sig, träna sig, forma sig, deffa sig, detoxa sig, banta sig, diciplinera sig, svälta sig... Allt det där är vad - tragiskt många - människor kallar "normaltillstånd".

Ungefär som kommentarer jag kan få som gravid: "passa på att äta nu när du är gravid, det är grejen med att vara gravid, att man då får äta vad man vill".....
/Marianne

Inga kommentarer: