tisdag 20 januari 2009

Åka hiss

Måste man vara ett mattesnille för att åka hiss?
Jag har tänkt på det väldigt ofta när jag åker hiss. Ni vet de där skyltarna "Max X antal kilon eller X antal personer i hissen"
Jag kan inte sluta räkna lite olika exempel på det, och om jag ska åka i hissen flera våningar hinner jag börja tänka ut massor av kombinationer.

500 kg eller 6 personer.
Det ger ett "snitt" på att varje människa väger drygt 83 kilo.
Oftast är det svårt att klämma in fullt så många personer - bekvämt - i en hiss. Kanske om det är barn med. Om tre barn är med, som väger 30 kilo var blir det 90 kg för dem. Då kan de övriga tre vuxna väga 136 kg var innan lampan för "övervikt" börjar blinka.

Men jag har varit med om att den blinkat innan ändå. Vi var 4 personer i en hiss (vet inte hur många just den hissen skulle rymma) och jag vet att vi hade flera av oss som vägde under medelmåttet för just den hissens personvikt. Lite förvirrande matte.
/Marianne

PS - Talar man om kombinationer... Jag såg en skylt om en lokal innan, sån där skylt som berättar hur många som max får vistas i lokalen samtidigt. Denna skylt sa: "Max 320 personer får vistas i lokalen samtidigt, varav 2 rullstolsbundna".
Jag har aldrig sett en sån skylt innan som pekar ut enskilda individer på det sättet. "Max 5 personer med kryckor, 1 person med rullator och 2 rullstolsbundna.......?"

Inga kommentarer: