måndag 12 januari 2009

Ensam om att vara normal?

Efter tidigare inlägg om den sjuka vikthetsen på tv fann jag denna artikel. Programledaren Ann Söderlund (som jag känner igen från något debattprogram på tv med flera kvinnliga programledare för flera år sedan, stämmer mitt minne?) uttalar sig om skönhetsidealet inom media.

"Hon tycker att hon är den enda normala på hela tv och uppfattas mycket hellre som smart än snygg. För Fredag berättar Kanal5-programledaren Ann Söderlund om att vägra ge vika för det sjuka idealet. "

Det mest tänkvärda i denna artikel (HURRA!!!) är
"Ann är övertygad om att det är farligt med smalhetsen i rutan och efterlyser fler sunda förebilder. – Mina kompisars unga döttrar sitter och säger att de har tjocka lår och stora rumpor. Vi vuxna är helt chockade och undrar var de får sånt ifrån.
Ann fortsätter:– Och så sitter Carolina Gynning och vikthetsar på sin blogg och ger tips på hur man ska bli ännu smalare. Det finns en fara med att det bara finns ett ideal, barn och ungdomar tror att man bara får bli känd och jobba med tv om man är jättesmal. Jag tycker att det är så synd att det knappt finns bra förebilder. Man behöver få se mångfald så att man kan identifiera sig. "

ANN - välkommen till SMAL! Snälla ta upp oss i något reportage!!

Inga kommentarer: