lördag 3 januari 2009

Julfirandet är väl över nu?

Även om julgranen hänger lite trött i en hörna i hemmet måste väl ändå julen räknas som "över" nu?
Det är fortfarande både trettondagen och tjugondagen kvar men det vore väl ändå ok att "slänga ut" granen nu?
Eller för våran del, klä av den i all sin nakenhet, bryta upp den och lägga ner i källaren (haha!)

JULMATEN -
Jag kan konstatera följande när det gäller julmaten. Jag går fortfarande inte under av att äta julmat - oavsett om det är i dagarna tre eller fler dagar! Vi har till och med fortfarande julmat i kylen. Men det är inget magiskt med julmat som låter den "hoppa upp" och sätta sig på varken lår eller mage.
Eventuell viktuppgång av flera dagars smaskande brukar jämna ut sig, eftersom det nu har varit flera dagar utan samma typ av "bufféätande". Som dietisten sagt innan: ibland blir det mer, ibland blir det mindre. På en vecka jämnar det ut sig. Jag kanske kan sträcka mig till att det behövs lite fler dagar för "utjämnandet" över julen.

MEDIA -
Jag skäms nästan lite över min "noll koll" på vad som skrevs i media efter jul. jag brukar ju alltid ha koll på det. Jag observerade att någon av kvällspressen hade något om att "såhär går du ner julmaten" (eller liknande) på annandagen, för då var vi inne på ICA.
Annars har jag varit LEDIG. Jag har inte haft tid att oroa mig för varken extrakilon eller hur farlig julen varit för min (vår) del.

HJÄLP - håller jag på att bli vuxen? Eller håller jag bara helt enkelt på att bryta mig loss från den kraft som har bestämt över vad jag ska tycka och tänka i alla år? Jag får väl helt enkelt gratulera mig själv till det då!

Men var det bara jag som hörde Lasse Kronér säga, på självaste julafton, innan Kalle Anka (när alla barnfamiljer och jag sitter bänkade) att han är med i samma viktklubb som Jultomten??????

Inga kommentarer: