torsdag 25 september 2008

Nyhetsmorgon... "löpsedlar"

Som hastigast i morse hade jag Nyhetsmorgon i bakgrunden på tv:n, medan jag vaknade till liv.
Runt tio i sju hörde jag något om "Dagens Löpsedlar", och de pratade om finanskrisen och skottdramat i Finland bland annat. (mycket hemskt som händer i världen nu!!!)

Min snabba spontana tanke var bara: "Jaha, är det DET som står på löpsedlarna? Det brukar ju för det mesta vara: 'Gå ner i vikt på 3 veckor', 'Mirakelkuren som får dig att rasa i vikt' och liknande??"
MEN - det är ju skönt att tidningarna faktiskt skriver om nyheter och omvärldsbevakning också! Inte bara om olika sätt att gå ner i vikt... Är vi verkligen i behov av att bli matade med det budskapet hela tiden?

Jag kan ibland när jag sitter och väntar på något - en buss, en tunnelbana, sitter på ett fik eller liknande - titta på människorna som går förbi mig. Jag ser inte alls ett sånt behov av att vi behöver gå ner i vikt. Den klara majoriteten av de människor jag ser omkring mig ser ut att ha väldigt normala kroppar. I alla fall ser jag inte ett skrikande behov av att hela Sveriges befolkning behöver "rasa i vikt".

Kanske de osäkra påverkas av löpsedlarna, och köper tidningen. Men är det säkert att det är just DE som verkligen behöver budskapet? Och är kvällspressen-dieten rätta metoden? Varför inte en klassisk, hederlig DIETIST (legitimerad sådan, ingen "kostexpert"!!!)

Det är dyrare, ja. Men kanske billigare i längden och definitivt mer kroppsvänligt och hälsofrämjande! (enligt mina egna erfarenheter)

Inga kommentarer: