måndag 29 september 2008

Bantar du?

"Bantar du? Du ser ut att ha gått ner i vikt."

Är det en komplimang? Jag tycker i alla fall inte om det. Det är säkert jättesnällt menat, det är säkert menat som något positivt - ungefär som när vi säger: "Vad fin du är, har du gått ner i vikt?" (väldigt sällan hör vi, du ser för jä-lig ut, har du lagt på dig?

Varför tycker jag då inte om att höra en kommentar som: "Bantar du, du ser ut att ha gått ner i vikt?" - Jo, för att det betyder att:
  • någon har noterat hur jag kanske såg ut för ett par veckor sen, lägger märke till att jag (eventuellt) har förändrats i vikt.
  • någon har tillräckligt lite att göra för att komma ihåg och memorera hur stora/små ens medmänniskor är i kroppen
  • MIN KROPP är min kropp, om man känner mig vid det här laget så borde man veta att den sista människan på den här jorden som MEDVETET skulle banta - så är det jag!

Jag säger som min dietist sa en gång: Ibland blir det mer, ibland blir det mindre. På en vecka jämnar det ut sig.
Vi äter inte julbord varje dag, till frukost, lunch, middag. Vi äter inte pizza varje dag; frukost, lunch, middag. Vi äter inte ens sallad varje dag till frukost, lunch, middag. Eller godis varje dag; frukost, lunch, middag.

Lagom av allt. Ibland blir det mer, ibland blir det mindre. På en vecka jämnar det ut sig.

Inga kommentarer: