fredag 12 december 2008

Luciadags

En liten spontan tanke jag fick.... :-) En "mot-tanke" nu när all stress och press härjar som mest inför julen - men kanske närmast - luciafirandet.

Ett minne som jag har från skolan, som jag tror att vi är många som bär med oss är detta med att välja "klassens Lucia", det skulle självklart vara den där populära tjejen och en bonus är om hon har långt, ljust hår. Jag var ingetdera. (Men jag var den längsta tjejen!) I vår klass bestämde fröken att vi skulle lotta, och JAG blev faktiskt den där Lucian. Trots att jag inte ens var i närheten av populär...

Till dig som ska gå i luciatåg denna vinter
Till er där ute som har ångest över att gå och bära de traditionella lucia-kläderna och se oformliga ut och känna er allt annat än snygga, fina och populära. VI SER ALLA LIKADANA UT I DESSA KLÄDER. Det spelar ingen som helst roll att det är den långa, smala, populära. Eller den korta, stubbiga eller rultiga.
Vi ser likadana ut. Varje år.
Ett luciatåg är klassiskt och vackert, och tanken är att vi ska njuta av musiken, traditionen och sångerna. Jag tror att endast ett fåtal, ytliga kommer att fundera över kläderna eller dem som bär dem.

Njut av luciafirandet, det är snart jul!

Inga kommentarer: