lördag 6 december 2008

En av fem män vill plastikoperera sin fru

VA? I godan ro sätter jag mig för lite ledighetssurfing. Efter att ha kollat av privata mailen, skummat de stora nyhetstidningarna surfar jag in för att kolla om det dykt upp något "nytt" och "intressant" inom skönhetsområdet. Och vad hittar jag inte?

En av fem äkta män vill skönhetsoperera sin fru.
Brittisk undersökning: Fettsugning populärast. En av fem engelsmän medger att han skulle vilja att hans fru genomgick något slags skönhetsingrepp. Överst på listan står en fettsugning av magen.
Undersökningen genomfördes i ett lite oväntat sammanhang; ett operahus i Leeds ska i januari sätta upp en operett som handlar om vår tids besatthet av skönhet och yta, ”Skin deep”. Inför premiären tillfrågades 2000 män om hur de såg på sina fruars kroppar – och då visade det sig alltså att drygt 20 procent gärna skulle se att deras fruar lade sig under kniven (eller sprutan). 16 procent tyckte det räckte med ett lite enklare ingrepp, medan 6 procent ville se en helrenovering, skriver Daily Mail.


Man blir ju helt mållös... Är det detta som är kärlek? En sån god idé från början - och spännande - med en operett som handlar om vår tids besatthet av skönhet och yta! För den besattheten finns verkligen! Men att det är så "den äkta mannen" tänker om sin hustru. Det vill jag bara inte tro.

Vad tänker dessa män/kvinnor om sina barn då? Skulle de också behöva "lägga sig under kniven"? Talar pappa i familjen om detta högt? Att mamma är "tjock"? Att barnen "börjar lägga på sig"? Precis sånt skapar oroliga tankar och är sådant som kan jaga en i många, många år!

Jag vet. Jag fick ett sånt uttalande om min mage när jag var ungefär 11 år. Det jagade mig hetsigt i över tio år. Tankarna kommer fortfarande, men jag väljer att inte lägga mitt liv kring dem idag, jag försöker välja att inte låta sådana tankar dominera mitt liv.

Inga kommentarer: