onsdag 26 november 2008

Smaskiga bilder

Jag sitter på ett café och bläddrar ointresserat i en skvallertidning. Tidningen är proppad med bilder på nedknarkade ätstörda Hollywoodstjärnor, och under tiden som moralkärringen i mig förfasas över hur dålig blaskan är, kommer jag på att den har en funktion jag inte tänkt på innan.

På ett uppslag visar de omslag till de stora modetidningarna, och pekar ut hur kvinnor som Scarlett, Mischa, Katie och Jennifer Lopez retuscherats. På sidorna innan visas andra stjärnor upp när de bakfulla ligger på stranden med både celluliter och makabert magra kroppar.

Visst reproducerar även de här blaskorna skönhetsideal, men mitt uppe i allt hyckleri visar de ändå på sprickorna i den retuscherade fasaden som andra medier skapar. Några döms ut som "för" smala, andra som "för" tjocka - men hur som helst blir det en röst som faktiskt går emot kören om felfria kroppar och naturliga skönheter.

Jag avskyr att behöva erkänna det, men slasktidningarna kan kanske hjälpa till att ge en mer nyanserad bild av verkligheten... på gott och ont...

Inga kommentarer: