söndag 2 november 2008

Granskande av Rosa Bandet

Jag läste idag att Rosa Bandet ska granskas, att en tredjedel av de insamlade medlena går till ändamålet istället för 75 % som det ska vara enligt riktlinjerna för 90-konton.

"Miljonerna rullar in från svenska folket till Rosa Bandets insamling. Men vad givarna inte vet är att bara en tredjedel av stödet går till bröstcancerforskning.
/.../Men trots att Cancerfonden, som står bakom kampanjen, går ut med att stödet ska gå till forskning visar siffror att lejonparten går till annat. Hela 44 procent av pengarna täcker insamlings- och administrationskostnader. /.../ Nu ska en revisionsbyrå granska Rosa Bandet-insamlingen. Minst 75 procent av pengarna som har samlats in måste gå till det uttalade ändemålet. Det uppger Stiftelsen för insamlingskontroll, SF, som ser till att organisationer som har ett så kallat 90-konto följer reglerna."


Jag ska inte uttala mig om just det här. Men vem behöver inte pengar för sin överlevnad? Alla har vi hyror, bostadslån, mat, kläder och andra utgifter. Vi lär oss att mätta mun efter matsäck, men mycket vill ha mer. Får jag en löneförhöjning på 1500 kr, visst vill jag ha 2000 kr istället.

När det gäller insamlade pengar - de som samlar in pengar behöver ju också ersättning för sina utgifter och för sin överlevnad. Tro mig, efter många år av ideellt arbete, det är tungt att lägga ner all sin tid på något utan ersättning, och finns medel och möjlighet att få ersättning......... men EN TREDJEDEL av insamlade medel? Det verkar väldigt lite!!!

Inga kommentarer: