tisdag 25 november 2008

Konspirationsteorier

Idag hittade jag en länk på Di.se om olika konspirationsteorier som figurerar.
Såna saker som tex, Huruvida fluor i dricksvattnet - växthuseffekten osv, läs i artikeln.

Det jag tänkte på är en liten konspirationsteori jag själv bär inom mig.

Under 1920-talet fick kvinnan rösträtt. Under 1920-talet började olika bantningsteorier tryckas på.
En bantande (svältande) kvinna tänker inte så mycket på omvärlden och rätt och fel... Hon är fullt fokuserad på sina lår, mage och rumpa. En utseendefixerad kvinna bryr sig mer om sitt utseende än omvärldsbevakning.

Under 1960-talet fick kvinnan p-piller. Under 1960-talet kom "nya kroppsidealet" med Twiggy, alla kvinnor ville då ha en tunn kropp. För att uppnå denna kropp krävs stor anstängning för dem som inte har den "naturligt".
Återigen, kvinnan kunde få kontrollera sin sexualitet, kvinnan kunde få bestämma hur många barn och när, och fick frihet. Återigen dök något upp och "distraherar"

Vad har vi nu - idag? Vilka tankar kan gå idag? Idealet är ju fortfarande förminskande för kvinnan. Dagens modebilder skriker inte direkt ut: Jag trivs med mig själv, jag står upp för mig själv, Jag vet vad jag vill och kan klara av allt jag vill!

Inga kommentarer: