torsdag 13 november 2008

Att vilja förändra världen

Jag har en stark inre vilja av att förändra världen. Den viljan delar jag med många fler.
Att vilja är inte samma sak som att göra.

Jag har träffat så många människor som sitter och säger att "det här vill jag verkligen förändra", eller "det här vill jag verkligen hjälpa till med", men så kommer det så mycket annat emellan. Det som i verkligheten kallas LIVET. Livet kommer emellan med alla dess faktorer som kan inträffa.

Men det blir lite grann de tomma orden som blir när någon sitter och gnäller framför en, ni vet de där som suckar och stönar över att de ALDRIG har några pengar. De har aldrig råd med något, och pengarna är alltid slut innan lön. Men de går med senaste modet på sig, de bär dyra märken, de går ut på krogen och köper den finaste champagnen och sitter sedan och gnäller.
De har aldrig upplevt att vara sjukskrivna efter att ha studerat. Levt på inget alls och kämpat för att få mat på bordet.

Jag efterlyser de som vill påverka. Och göra något. Att sitta och säga att man bara köper ekologiskt tex med inte gör det med vissa saker, eftersom just de är extra dyra, eller bökiga att handla. Eller de som talar om den svaga människan i samhället, eller orättvisor - sen väljer de att inte gå och rösta eller engagera sig i frågan för att förändra eller påverka.

De som sitter och säger att dagens skönhetsideal är orättvist och fel för framtida generationer, men samtidigt följer egna dieter och gladerligen berättar om sin viktförändring så fort man träffas.
Jag är inte så intresserad av att veta om låret ökat eller minskat med X antal cm sen sist vi sågs, eller om vågen visar X,X kilo mer eller mindre. För mig finns det viktigare saker att ta tag i. För mig är det dubbelmoral.

Inga kommentarer: