tisdag 28 oktober 2008

Dagens Metro

I dagens Metro 2008-10-28 är det en tjej som svarar på "Idag Frisk"s insändare om Anna Skippers program "Du är vad du äter".

Anna Skippers tips är inte till för anorektiker. Svar till: ”I dag frisk”, (27/10), som menade att AnnaSkipper i ”Du är vad du äter”, bidrar till ätstörningar. Anna Skipper sätter människor med väldigt osunda kostvanor eller regelrätt matmissbruk på en strikt diet för att de ska vakna och se snabba och tydliga resultat.
Människor med normala matvanor behöver inte äta så strikt och det är absolut inget för anorektiker. Dessutom är det frivilligt att anmäla sig till programmet.
Anna Skipper ringer väl inte på hos vem som helst och börjar rota i dennes kylskåp, hoppas jag.
Man måste sätta saker och ting i sitt sammanhang. LINDA


Jag kan själv inte hålla med Linda som skriver denna. Jag brukar inte titta på detta program, men såg ett par avsnitt precis i början, och sen har jag snubblat över ett par repriser genom åren.

Anna Skippers program är skräckproparganda över mycket. Bland annat i reklamen inför att hennes program skulle börja sändas gick hon runt och meddelade: JU VITARE BRÖD, JU SNABBARE DÖD! (det är väl inte direkt att säga som riktiga dietister att allt är ok att äta i rimlig mängd?)

Nej, programmet vänder sig INTE till ätstörda människor, men det triggar ett stört beteende som tyvärr idag har blivit "norm".

1 kommentar:

enelina sa...

Hej! Jag har nämnt SMAL i en bok jag skriver om ungdomsengagemang och undrar om det är OK att jag tar med detta i boken:
SMAL, Start Marketing All Looks, arbetar förebyggande mot ätstörningar samt för en ökad självkänsla och en positiv kroppsupp-fattning. De arrangerar föreläsningar, utställningar, workshops och studiecirklar. Mer om verksamheten på www.skonhetsideal.com

Kan inte få tag i någon från organisationen eftersom det inte finns några kontaktuppgifter på hemsidan. Hoppas det är OK att nå er genom bloggen istället!

MVH Elina Sundström
eliiina@hotmail.com