måndag 27 oktober 2008

Dagens Metro

I dagens Metro (2008-10-27) fanns en insändare från en som gått i behandling mot ätstörningar som vänder sig emot TV3:s "Du är vad du äter" med Anna Skipper.

Skipper sprider ett ätstört ideal i tv. Jag har haft en ätstörning i åtta år och går i behandling nu och tycker att
Anna Skipper från programmet ”Du är vad du äter” är helt patetisk. Hon predikar för normala icke-ätstörda människor att skapa
sig ätstörda matvanor. Där jag går i behandling för anorexi och bulimi får vi lära oss att man kan äta utav allt, men i
måttliga mängder.
Det Anna Skipper lär sina tittare är att man ska sluta äta godsaker och avstå från vanliga livsmedel som
är helt normala och bra för kroppen. Har man inte fått en ätstörning ännu får man det snart.
Det är inte friskt att utesluta alla normala livsmedel och bara äta sådant som ”låter” nyttigt, det är sådant folk med ätstörningar
gör. ”Jag har slutat äta godis”, man utesluter livsmedel, slutar äta helt eller hetsäter allt det ”förbjudna” för att sedan
kräkas. På ätstörningsenheten Mandometerkliniken får vi lära oss att oavsett om man är underviktig eller överviktig ska man kunna
äta precis alla livsmedel, också onyttiga saker men i rimliga mängder utan skuldkänslor för det. Alla ni som lever med ätstörningar
och skam, sök hjälp och sluta lyssna på Anna Skipper. Uteslut inga livsmedel, våga äta av allt. Att utesluta 60
procent av Sveriges mest normala livsmedel är tragiskt, jag äter allt som Anna Skipper anser är onyttigt nu och jag har definitivt
inte blivit en ”tjockis” av det. Jag har bara blivit frisk!
I DAG FRISK


Den enkla frågan kom i insändaren: Varför säger Anna Skipper till alla att de ska skaffa sig ätstörda vanor och mönster, istället för att göra så som vi lär oss som gått i behandling mot ätstörningar : ÄT ALLT, ät varierat och överdriv inte åt något håll....

Detta är vad jag tyckt hela tiden.
Om Strix (produktionsbolaget) minns ett samtal för några år sedan när FÖRSTA säsongen av detta skulle sändas så ringde jag för att informera om skillnaden mellan att vara dietist (legitimerad sådan) eller diplomerad kostexpert/näringsrådgivare/kostvetare/whatever.

Jag frågade även om UPPFÖLJNING för dessa medverkanden som får lära sig att HYLLA viktnedgång och att hålla igen på mat. Men får de lära sig en balansgång???
Ingen uppföljning skulle finnas, "det har de ju inte i utlandet"

Inga kommentarer: