söndag 1 mars 2009

Skräddarsy människor?

Nätdejtingen ökar. Personligen har jag haft erfarenhet av det för några år sedan, och jag tycker inte att det är något fel i det. Snarare tvärtom. Om man använder sig av det på ett vettigt sätt, först mailar/chattar, pratar i telefon ett tag och bestämmer avslappnade träffar i offentliga miljöer för sin säkerhets skull ser jag snarare fördelarna i att man ger sig tid att lära känna MÄNNISKAN först, och inte blir förblindad av ytan.

Men jag läste nu att nätdejtingsiterna har börjat nischa sig.

Nätdejting fortsätter öka i populäritet. Och i takt med att allt fler singlar kastar sig ut på kärlekjakt i cyberrymden så startas allt fler dejtingsajter – inom fler och fler områden.
Så nu behöver du inte längre leta i en höstack – här är några av de nischade dejtingsajerna.
Ofta är det något speciellt vi letar efter i en potentiell livskamrat. Någon egenskap som 'måste finnas' – eller kanske absolut inte får finnas. Kanske drömmer du om en partner inom en viss yrkesgrupp, en person med eller utan barn, en snygging, en lantis?


När man läser vidare i artikeln visar det sig att de siterna är mer åt hållet: här hittar du andra högutbildade, här finns de 50+ och här finns de som..... Men jag började se ett ansökningsformulär framför mig med att kryssa i alternativ och matcha: hon ska vara smal, lång, blond, blåögd, han ska vara muskulös, bruna ögon, svart hår, bart bröst.... osv osv. DÅ går man ju tillbaka till att lyfta fram ytligheten.
Vi måste lära oss att se förbi detta. Ja. Ytan påverkar. Vi får ett första intryck av människors yta. Men om personen har pressveck eller jeans säger inget om personens egenskaper eller värde.

Inga kommentarer: