tisdag 31 mars 2009

Expressens uppmärksammande av "Snälla Sverige"

Expressen har haft några uppmärksammanden den senaste tiden, om "Snälla Sverige". Om svenskar som gör "snälla saker" utan egen ekonomisk vinnings skull. Tex olika former av volontärarbeten: läxhjälp till barn för den som har lätt för pedagogiken eller att lära ut, teknisk support för den som är tekniskt begåvad osv.
Att få ge vidare någonting utan att kräva något tillbaka.

Jag kan känna igen mig i SMALs arbete. I flera år, sedan 2004-2005 har projektet SMAL levat och arbetats för. Utan att någon som arbetat med det fått en krona för besväret. Men det är inte därför vi gjort det.

Jag kan bara tala för mig själv, när jag säger att jag gör det för framtida generationers skull. För mina framtida barn. För att de ska få chansen att kanske växa upp i en värld som inte domineras av utseendefixering, eller självsvält bland kvinnor eller pinande på gym för männen. Allt för att alla tror att man ska "vara hälsosam" eller "inte vara annorlunda".
Att som kvinna äta vanlig husmanskost istället för sallad är ovanligt. Och också något som människor lyfter på ögonbrynen för. Att en kvinna äter både blodpudding, rött kött, fisk, kyckling, pasta, potatis, såser, grönsaker, sylter väcker uppmärksamhet.
En kvinna som pillar i en sallad eller helt hoppar över lunchen anses som "norm" och "helt normalt".

Genom att engagera mig i SMAL och försöka bidra med något för en framtida, positiv förändring gör att jag kan sova gott på natten med vetskapen av att JAG HAR FÖRSÖKT. Jag har offrat tid från mitt liv för att försöka göra något lite bättre än vad det är idag.
Utan egen ekonomisk vinning skull. Jag gör bara mitt bästa. Så mycket jag hinner. När jag hinner. Jag försöker. Mer kan jag inte göra.
/Marianne

Inga kommentarer: