måndag 9 mars 2009

Varför sådanna kommentarer?

Häromdagen var jag iväg och dansade, och träffade på många människor som jag inte träffat på länge (dvs människor som inte har en aning om att jag är gravid) och jag vet inte riktigt hur jag ska sortera alla kommentarer jag fick under eftermiddagen, kvällen.

Höjden av allt var att få kommentaren:
- Man får gratulera! Jag såg först inte att du var gravid, när jag såg dig bakifrån tänkte jag "vilken stor rumpa hon har fått", och sen när du vände dig om såg jag din mage.
Jaha? Intressant att vuxna människor (denna näst intill gammal nog att vara min farmor/mormor) orkar lägga ner energi på om min rumpa blivit större eller mindre. Ok att de kanske tänkte tanken, och sen fick en "förklaring" när de ser en gravid mage. Men måste de BERÄTTA om tanken för mig???

Eller bara kommentaren som
- Ja, när är det dags? Jag visste inte om jag skulle våga säga något, för det händer ju att man går upp i vikt ändå.... även om man inte är gravid.
Ja. Jo, det stämmer. Jag fascineras över människors sätt att lägga sig i MIN kropp.

EN människa tror jag sa "så snart?" när jag berättade när det var beräknat. Det vanligaste jag hört är "det är ju låååååångt kvar" eller "hur många är det där inne?" och "hur ska det här sluta?" Jag brukar bara svara att det slutar nog med en stor mage.

Inga kommentarer: