måndag 6 april 2009

Verkligheten? Fettets vara eller inte vara...

Igår blev jag tipsad om att slå på Sveriges Radio, och programmet "Verkligheten".

"Lisa trodde att hon var stor som ett hus. Men i själva verket hade hon en tioårings kropp. Och Lisa var 25 år gammal. Det var för ett år sedan Lisa höll på att träna ihjäl sig, allt på grund av hennes förhållande till fett. Och medan hon sprang mot döden stod omgivningen och hejade på.
I Verkligheten ikväll berättar vi Lisas historia. Det är förstås en historia om oss alla, i ett samhälle där föraktet för det tjocka är så stort att vi till och med är villiga att dö för att inte bli det. För man skulle kunna tro att vi är besatta av att vara smala. Så är det inte: vi är besatta av att inte vara tjocka.


Men när det är som mest nattsvart syns en brinnande fackla. I Verkligheten avslöjar vi en ny, tidigare okänd motståndsrörelse. Dom kallar sig fettaktivister, och ikväll träder dom fram för första gången. Och så hänger vi på klubben för killar som älskar stora tjejer. Men frågan är om kärleken är besvarad."

Det går att lyssna på programmet via SRs hemsida. Jag hörde inte hela programmet, till det hade jag inte tid. Men det lilla jag hörde gör mig glad att de tog upp ämnet. Vi väljer alla att lyfta fram frågan på olika sätt, men frågan bör lyftas fram, och ju fler gånger den lyfts fram, desto bättre är det.
Alla frågor behöver ventileras och talas om. Detta är ett ämne som berör många, men få vill erkänna att det är ett problem, även om de själva är mitt uppe i det. Eller?

Inga kommentarer: