torsdag 16 april 2009

Barnbantning på tv3

Råkade snubbla över en dokumentär om barnbantning på tv3 ikväll (2009-04-16 kl 22) vet inte om man kan "hitta den" någon annan stans, verkar inte gå i repris.

Men att höra barn i 12-års-åldern "skryta" om att de använder kläder anpassade för 8-åringar, och tänker på sin vikt, och inte vill få fett på kroppen, eller att de tycker att "normala, sunda" vuxna är äckliga och fula - SÅ BLIR JAG RÄDD.

Är det DIT vi har kommit? Alla vi vuxna som bär ansvaret för att samhället ser ut som det gör. I och med att vi tysta står vid sidan om och inte aktivt tar diskussionen gör att vi bär ansvaret för dessa barn som växer upp i vårt fett-fobiska samhälle.

Barn gör som vi gör, inte som vi säger.

Bantar mamma, syster, bror, dagispersonal, fröken, grannen, media - vilken bild sänder vi till barnen? Vi offrar alltså våra framtida generationer för detta ideal. Är det verkligen rätt?
Är det något vi kan leva med?
Är det något som man bara rycker på axlarna för?

DÄRFÖR engagerar jag mig i SMAL. Därför fortsätter jag år efter år att lägga ner mina ideella timmar på att administrera namninsamlingen på hemsidan, svara på mail, skicka ut faktamaterial, administrera hemsidan, ringa, träffa folk. Jag lägger ner timme efter timme, vecka efter vecka, år efter år för att jag vill bidra till ett bättre samhälle.

Jag vill kunna meddela mina barn i framtiden att JAG HAR FÖRSÖKT. Jag har gjort något.
Att se en dokumentär om barn som bantar, och ser det som en självklarhet att "den som har minst fett på kroppen vinner" eller "den är bäst" och "de som inte har det är mindre värda/äckliga/onaturliga".
Barn som är på väg in i puberteten, framförallt flickor, behöver utveckla ett kroppsfett, så de kan utveckla de kvinnliga hormonerna och starta upp en menstraution och bli kvinnor SKA INTE BANTA. De ska inte drömma om en kropp mindre än den barnkropp de har.

Hur långt ska vi låta det gå innan vi på allvar tar vår framtid (våra barn) på allvar??????

Inga kommentarer: