lördag 4 april 2009

America's next top Model (10)

Slötittande på tv såg jag förut reprisen på Tyra Banks Show, och hon hade någon form av "reunion" för deltagare i någon av säsongerna på A.N. Top Model. Där avslöjades vinnaren av säsong 10, och det visade sig vara en "plus-sized-model"!!! En av tio vinnare är alltså normalstor i kroppen!
De hade ett annat utryck för den typen av modell. De använder orden "Full figure model". Alltså liknande: hel figur, hel mall, hel modell.... Vad räknas de andra modellerna då som? Half figure? Inte hela?
Är det ett erkännande på att modeller inte ska vara helt nedsvältna så de inte får visa sig hela?

Jag såg vid något annat tillfälle bilder från "Make me a supermodel" och där är det tydligen både män och kvinnor som tävlar. Jag har aldrig sett det. Men det lilla jag såg fick mig att inse att killarna såg normala ut i kroppen. Visst de var väldigt vältränade och slimmade, men de såg inte sjuka ut i kroppen. Medan de kvinnokroppar jag såg var nedbantade, nedsvultna och såg ut att kunna gå av på mitten..

Inga kommentarer: