lördag 31 oktober 2009

Magens utseende konvex/konkav?

"Vi gillar våra mjuka magar" skriker rubriken. Överst är en bild på en vacker kvinna med en mage som inte kantas av mediernas och allmänhetens (?) uppfattning om "perfektion"...

"Lizzie Millers modellagentur hade beordrat henne att banta. Med sina 80 kilo fördelade på 177 centimeter ansågs Lizzie för kraftig - till och med för att få vara plusmodell. Men sedan septembernumret av det amerikanska magasinet Glamour, där Lizzie illustrerar en artikel om att man ska vara nöjd med sin kropp, sålt slut i ett nafs har agenturen ändrat sig. Lizzies mage är sprängstoff. Den diskuteras till och med i Amerikas största morgon-tv-program "Today".
- Jag har alltid hatat min mage som ser ut precis som Lizzies. Men nu efter Lizzie, när jag såg hur vacker hon är, insåg jag att det är okej att se ut som jag gör, skrev en av läsarna till Glamour. "


Första reflektionen:
Med vikt och längd som är angivet kan man enkelt och matematiskt räkna ut att hennes nuvarande BMI är 25,5. (dvs BMI 0,5 över "normalviktig") Vilket måste betyda att sk "plusmodeller" är helt enkelt normalviktiga.....?

Andra reflektionen:
Artikeln menar så väl, men acceptansen kring "sin egen mage" är mindre än "andras".
På Expressens undersökning var svaret på frågan om du är nöjd med din mage:
Ja den är platt och perfekt 17%
Ja den är lite degig men fin 29%
Nej 54%
(2009-09-29, Frågan startades 24 september 2009.Totalt har 99 personer svarat på frågan. )

Inga kommentarer: