söndag 17 maj 2009

Får feta finnas i dagens samhälle?

Positivt överraskad blir jag när jag kliver upp på morgonen och får se en debattartikel på Aftonbladet.se från Lotti Törnros. "Låt feta finnas!"
Jag kan inte annat än att hålla med. Jag är inte fet själv. Kanske hade jag räknats som det, om det inte vore för att min övervikt nu är "legitim" i några veckor till pga en pågående graviditet. Men där vet jag också att "smal-samhället" vill gärna att den vikten ska bort gärna dagen efter att barnet är ute ur min kropp.

MEN - för att återgå till artikeln. Jag såg också programmet Debatt. Jag blev jätteupprörd över den attityden som fanns hos bland annat "mannen Skipper" kring vad överviktiga/tjocka/feta människor verkar ha för människovärde.
När han kläckte ur sig att man inte bör visa feta människor eftersom de då skapar en norm som är skadlig.... HALLÅ? Det är väl precis vad vi har idag? Vi har en norm istället på skadligt underviktiga, smala och magra. Det är DE bilderna som visas överallt!

Det SMAL har efterfrågat och efterlyst är "Den Normala Människan". Varför måste det vara extremt åt något håll? Vissa är väldigt smala och tunna - vi visar dem! Vissa är helt normalbyggda, medelbyggda - vi visar dem också! Vissa är större - vi visar dem också! Vissa är ännu tjockare och större - vi visar dem också!
Vi bör ju visa hur människor ser ut. Hur vi är skapta. Att vi vinns i alla olika storlekar. Det är helt ok.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ÅH, du skriver så bra! Äntligen någon som reagerar och kämpar för detta. Jag vill också!
Jag väntar även mitt första barn och märker också hur kroppen förändras, och det känns helt fine med mig trots att det är en stor omställning. Jag läser om så många som känner sig fula, feta och äckliga när de är gravida och njuter inte av att vänta sitt barn. Jag har 'turen' att vara naturligt smal och för många av mina vänner är elaka av avund. det rör mig inte längre men det kändes inte roligt i tonåren, när ens "vänner" tex slutar bli glada för ens skull när ngt roligt händer och tycker att man inte är värd det. Eller när man mår dåligt över ngt jobbigt och de inte stöttar pgr av att de tycker att jag inte har rätt att må dåligt pgr av hur bra jag har det och ser ut. Jag har aldrig skrytit om mig själv eller varit den som vill stå i centrum. jag har fått uppmärksamhet iaf och pgr av att jag är trevlig. Det gillar inte vissa. Det är också skrämmande med gravida som bantar! oj, det finns så mkt att skriva och jag gillar skarpt att läsa din blogg. Hittade den när jag googlade om skönhetsideal, har ett arbete i skolan där jag ska prata om det.

TACK!

Http://KarinHanser.blogg.se

~ SMAL ~ sa...

Tack snälla för din respons!

Det är konstigt att det anses vara ok att snäsa eller ge elakare kommentarer till de som är naturligt smala, men att trakassera överviktiga vet alla är fel (även om det av många verkar anses "accepterat".

All lycka till med din graviditet och fortsätt gärna följa SMALs blogg och komma med input! :-)